Hava trafiğinin emniyetli ve hızlı akışını sağlamakla sorumlu olan hava trafik kontrolörlerinin aşırı yorulmasından kaynaklı risklerin önüne geçilmesi için mesailerde düzenlemeye gidildi.
Milliyet’te yer alan habere göre, hava trafik kontrolörlerine verilecek dinlenme süreleri; gündüz vardiyasından sonra en az 24 saat, gece vardiyasının ardından en az 48 saat olacak.
Gündüz veya gece vardiyasındaki çalışma süresi 12 saati geçmeyecek.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın genelgesine göre, hava trafik kontrolörlerinde “dikkat ve emniyet ilişkili operasyon görevlerini yerine getirebilme yetisinin azalması; uzatılmış uyanıklık, iş yükü nedeniyle zihinsel ve fiziksel kapasitede azalma” gibi durumlar “aşırı yorgunluk” olarak tanımlanacak.
Hava trafik kontrolörlerinin, 24 saat vardiyalı çalışma içinde oluşan aşırı yorgunluk, yıpranma ve beraberinde gelen riskler en aza indirilecek.
Genelgeye göre, hava trafik kontrolörlerine verilecek dinlenme süreleri; gündüz vardiyasının ardından kesintisiz ve en az 24 saat, gece vardiyasının ardından kesintisiz ve en az 48 saat olacak.
Uyku günü, gece vardiyası sonrası vücudun bozulan ritminin yeniden düzenlenmesi, aşırı yorgunluğa bağlı fiziksel ve psikolojik etkilerin giderilmesi amacını taşıdığından, dinlenme günü olarak değerlendirilmeyecek. Gündüz veya gece vardiyasındaki çalışma süresi 12 saatten uzun olamayacak.
Belirtilen sınırlama ve sürelerin yerine getirilemeyeceği durumlarda, gerekçeleriyle birlikte Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne vardiya döngüsü sunulacak ve onaylanması beklenecek. Arama/kurtarma faaliyetleri, sel, yangın, deprem, olağanüstü haller ve teknik sorunların yol açtığı olağandışı durumlar ise hava kontrolörleri için istisnai durumlar olarak değerlendirilecek.